...

כריתת כיס מרה

כיס מרה הוא אחד מחלקי מערכת העיכול והוא ממוקם בסמוך לתריסריון ולכבד. מטרתו היא אגירת נוזלי המרה המיוצרים בכבד, והפרשתם לאחר המזון. במקרים מסוימים נוצרים בכיס אבנים הידועות בשמן "אבני כיס מרה". אלה עלולות לחסום את כיס המרה, לפגוע בפעילותו ולגרום לכאבים. יש כמה אופציות במקרה כזה, ואם אין ברירה יש לבצע כריתת כיס מרה, כאשר נוזלי המרה מופרשים לאחר מכן ישירות מהתריסריון לכבד ולכן בריאותו של האדם לא נפגעת. 

מהו כיס המרה

המטרה של כיsurgeon-1049535_640ס המרה היא אגירה של נוזלי מרה שאותם מייצר הכבד. אחרי הארוחות מופרשים מיצי המרה מכיס המרה, ותפקידם הוא לסייע לספוג את מוצרי המזון ובראש ובראשונה השומנים. נוסף על כך, כיס המרה לא מייצר בעצמו ולכן בתוך מיצי המרה מופרשים תוצרי פירוק רבים הנוצרים בתהליכים מטבוליים בכבד. משום שכיס המרה כאמור לא מייצר אלא רק מפריש תוצרים שנוצרו במקומות אחרים, אפשר גם לחיות בלעדיו. משום כך כאשר מוצע לאדם הליך כירורגי הכולל הוצאה של כיס המרה, ההשלכות של צעד זה אינן מסכנות את חייו או את בריאותו.

מתי צריך לבצע כריתת כיס המרה

אחרי האוכל משתחררת המרה מכיס המרה ועוברת אל התריסריון דרך צינורית דקה. המטרה היא סיוע בעיכול המזון באופן כללי והשומנים באופן פרטי. משום כך מעורבות במחלות כיס מרה אבנים שנוצרו בתהליכים גיבוש מלחי מרה וכולסטרול בכיס המרה עצמו ואף בדרכי המרה. כאשר נוצרת חסימה של כיס המרה יהיו לכך סימנים אחדים:

  • נפיחות של כיס המרה
  • דלקת הבאה לידי ביטוי בחום ואף בהקאה
  • כאבי בטן קשים
  • התפתחות צהבת, כתוצאה של חסימת צינור המרה הראשי החוסם את חסימת הכבד.

לרוב אפשר לפתור את הבעיה באמצעות כריתת כיס המרה, פעולה כירורגית שלאחריה יוכל המטופל לחזור לשגרת חייו.

אבחון וטיפול באבנים בכיס המרה

האבחון של אבנים בכיס המרה מתבצע בבדיקות אולטרסאונד, והטיפול כולל שינויים בתזונה, תרופות שונות אך יש מקרים ובהם אין ברירה ויש לבצע כריתת כיס מרה. אצל אדם העובר פעולה כירורגית לכריתת כיס המרה, יעבור נוזל המרה ישירות מהכבד לתריסרון ולכן פעולות העיכול לא נפגעות.

אם עליכם לעבור כריתת כיס מרה, עומדים לרשותכם טובי הרופאים במרפאת surgicare כדי לייעץ עבורכם על ההליך הכירורגי המתאים לכם במצבכם הרפואי.

 

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.