אבנים בכיס מרה

כיס מרה הוא חלק ממערכת העיכול ויש מצבים ובהם נוצרות בו אבנים בכיס מרה, בגלל הפרה של איזון החומרים המופרשים מהמקום. במידה ולהצטברות האבנים אין השלכות, לרוב נוהגים לא להתערב מבחינה רפואית. עם זאת, לפעמים הימצאותן של האבנים גורמת לדלקות בכיס המרה עצמו או באיברים הסמוכים לו ובמקרים אלה נהוג להוציא את כיס המרה בשלמותו. הפרוצדורה מתבצעת בדרך כלל בשיטה לפרוסקופית, המבטיחה תוצאות מצוינות והתאוששות מהירה.

מהן אבנים בכיס מרה

כיס המרה צמוד לכבד ומסייע בתהליך העיכול, שכן נאגר בו נוזל המרה שמיוצר בכבד. התפקיד שלו הוא לספוג את המים ואת המלחים ולהפריש חומרים אחרים המסייעים בעיכול. לעיתים, מצטברות בו אבנים הנקראות אבני מרה בגלל הפרה של האיזון בין מרכיבי אבני המרה. האבנים עשויות מחומצות מרה ומכולסטרול והימצאותן לרוב לא מעוררת בעיות נוספות. עם זאת, לעתים יכולות אבני המרה לגרום לתסמינים שונים, כגון:

  • צהבת חסימתית
  • דלקת הלבלב
  • דלקת בכיס המרה עצמו
  • דלקת בדרכי המרה
  • דלקת דרכי הלבלב

בעיות אלה עלולותאבנים בכיס מרה לגרום לחום, לתחושה רעה, לבחילות, הקאות ואף כאבי בטן קשים. כדי לאבחן הימצאות של אבנים בכיס המרה יש לבצע בדיקות הדמיה ולהחליט אם יש להוציאן או לא, בהתאם לחומרת התסמינים, גודל אבני המרה והכמות שלהן. במידה ואבני המרה גרמו לבעיות ולדלקות, מומלץ לבצע ניתוח להוצאת כיס המרה.

הוצאת כיס המרה

בדיקת הדמיה מסוג אולטרסאונד מגלה את אבני המרה ויש לטפל בהן רק אם הן עוררו בעיות, כאשר הדרך המקובלת היא הוצאת כיס המרה. לרוב מבוצע הניתוח בשיטה לפרוסקופית, אולם בנסיבות מיוחדות יש לבצע ניתוח פתיחת בטן:

  1. שיטה לפרוסקופית – בשיטה לפרוסקופית נערך למטופל ניתוח בהרדמה כללית, ודרך פתח בטבור מנפחים את הבטן, כדי שאפשר יהיה להכניס דרך הפתח מכשיר לפרוסקופ. דרך המכשיר מועבר סיב אופטי, המדגים את הנעשה בחלל הבטן למסך טלוויזיה. באמצעות שלושה פתחים נוספים מכניסים לבטן מכשירי ניתוח וכך מוצאים את כיס המרה, לאחר שמנתקים אותו מהכבד וחותכים את צינורות המרה. בשיטה זו מוציאים באופן מלא את כיס המלא שלם, עם האבנים בתוכו. אם יש אבנים בצינורות המרה עצמם, יש לבצע צנתור לפני הניתוח או לנקוט בפעולות נוספות בזמן הניתוח עצמו, כדי להסיר את האבנים מדרכי המרה.
  2. ניתוח פתיחת בטן – לפעמים לא ניתן לבצע הוצאה של כיס מרה בשיטה לפרוסקופית בגלל דלקת קשה מדי, הידבקויות באזור, חשש לדימום ועוד. במקרים אלה מוצאים את
    כיס המרה והאבנים באמצעות ניתוח בטן פתוח, כפי שהיה נהוג בעבר.

ככלל, אבנים בכיס מרה הן בעיה שכיחה והוצאת כיס המרה בשל כך היא פרוצדורה נפוצה. טובי המנתחים בסרג'יקר עומדים לרשותכם לביצוע הליכים כירורגיים הקשורים לבעיית אבנים בכיס מרה, ונשמח לענות על כל שאלה טלפונית או באמצעות טופס יצירת הקשר באתר.