הרניה בדופן הבטן

הרניה בדופן הבטן ידועה גם בשמה שבר או קילה. במצב זה דופן הבטן נחלשה כתוצאה מסיבות שונות ונוצר שק, שאליו עלולים לנדוד איברים מחלל הבטן. כל עוד המצב לא גורם לחוסר נוחות, כאבים או זיהום, אין צורך בניתוח. אולם אם התפתח במקום זיהום או האיבר באזור כלוא, מומלץ לבחור באופציה ניתוחית כדי לטפל במצב.

מהי הרניה בדופן הבטן?

זהו מצב ובו בשל סיבות שונות נוצרת חולשה במעטפת הבטן ואיברים מתוך חלל הבטן נודדים מתוך הבטן אל שק השבר. יש כמה מקומות מועדים להתפתחות של בקע מהסוג הזה, ובהם הטבור, המפשעות, במקומות ובהם יש צלקת ניתוחית ובאזורים נוספים באזור הבטן. הרקע להתפתחות מצב כזה הוא מגוון:

  • בקע מולד – סיבה הגורמת לבקע טבורי, בעיקר, ובו לא נסגרת טבעת השריר שדרכה עבר חבל הטבור. בקע מולד נוסף יכול להיות במפשעות.
  • בקע נרכש – כאשר האדם מפתח בקע בדופן הבטן מסיבות שונות, כגון שיעול כרוני, הרמת משא כבד, הריונות ולידות ועוד.
  • בקע מצלקת – זהו סוג של בקע נרכש באזור שבו יש צלקת לאחר ניתוח ובו נחתכה דופן הבטן. המקום לאחר הניתוח מוחלש ולכן עם השנים עלול להיווצר בו בקע.

יש כמה אופציות טיפוליות לאנשים הסובלים מהרניה במקומות שונים בדופן הבטן, החל מחגורות תומכות, התעמלות ועוד. אולם אם מסתמן כי החלק שנדד לשק השבר ייכלא בו, מומלץ מאוד לנתח את המקום ולהחזיר את האיבר למקומו הטבעי.

אופציות כירורגיות לתיקון הרניה בדופן הבטן

בעבר היו נוהגים לתקן הרניה בדופן הבטן באמצעות תפירת הדופן בלבד, אולם היום ידוע כי יש להניח באזור רשת, כדי למנוע התפתחות של בקע בעתיד. הרשת מחזקת את דופן הבטן ומחזירה את המצב לקדמותו. יש אפשרות לבצע ניתוח זו בשתי שיטות:

  1. השיטההרניה בדופן הבטן הקלאסית ובה מתבצע הניתוח על ידי חתך באזור, ובו מבצעים את הניתוח כאשר הבטן פתוחה, מניחים רשת, מתקנים את הבקע ולאחר מכן תופרים את המקום. היתרון הוא חשיפה של האזור לעיני המנתח ודיוק רב.
  2. השיטה הלפרוסקופית ובה מבצעים את התיקון באמצעות כלי ניתוח המוחדרים לחלל הבטן דרך שלושה חתכים קטנים. המנתח רואה את האזור על גבי טלוויזיה משוכללת ומניח את הרשת במקומה. היתרון הוא צלקות קטנות וזמן התאוששות מהיר, יחסית.

ההחלטה על הניתוח המתאים תיעשה לאור מיקומה של ההרניה, גודלה וקיומם של בקעים נוספים. אם ברצונכם לשמוע עוד על האפשרויות הכירורגיות העומדות בפניכם במקרה של הרניה בדופן הבטן, אנא צרו עמנו קשר ונחזור אליכם עם פרטים נוספים.