...

טיפול בסרטן המעי הגס

סרטן המעי הגס – הטיפול הכירורגי

בנוגע לשיעורי התחלואה והתמותה מסרטן, ישראל נמצאת לרוב במצב דומה למדינות מפותחות אחרות, עם נתונים מספריים הקרובים לאלה של מדינות מערב אירופה וארצות הברית. בנוגע לסרטן המעי הגס, הסטטיסטיקה מציירת תמונה שונה- הן שכיחות המחלה והתמותה ממנה בישראל גבוהים משמעותית מבשאר העולם המערבי. למרות העובדה שסרטן המעי הגס הוא מסוגי הסרטן השכיחים והקטלניים בישראל, נראה כי קיים חוסר מודעות לאבחון ומניעה בקרב הציבור (מצב שלא קיים עבור סוגים אחרים של סרטן), המקשה על הטיפול בסרטן המעי הגס בשלבים מאוחרים יותר.

הטיפול בסרטן המעי הגס
הטיפול בסרטן המעי הגס

מהו סרטן המעי הגס?

סרטן המעי הגס הוא סרטן שהגידולים הנובעים ממנו מופיעים בחלקים התחתונים של מערכת העיכול: המעי הגס, החלחולת (הרקטום) והתוספתן.
לרוב אין לסרטן המעי הגס סימפטומים ייחודיים (זו אחת הסיבות לחוסר המודעות ולנטייה לגילוי מאוחר). במקרים ספציפיים בהם הגידול והפגיעה קרובים יחסית לפי הטבעת, מתגלים סימפטומים הקשורים ליציאות (שינוי בתדירות שלהן, בצבע ובמרקם), כאבי בטן ודימום מפי הטבעת. סימפטומים אלה לרוב יובילו את האדם הסובל מהם להיוועץ ברופא המשפחה שלו וייתכן כי יופנה לאבחון מעמיק יותר שלהם.

כיצד מאבחנים?

האבחון לרוב מתחיל מבדיקת קיומו של דם סמוי בצואה, וממשיך הליכי בדיקה פנימיים בטכניקות פולשניות (קולנוסקופיה – צילום של פנים המעי באמצעות החדרת צינורית עם מצלמה) או בטכניקות של דימות (Imaging)- קולנוסקופיה וירטואלית (CT), אולטרסאונד בטן, MRI וכד'. לא כל הבדיקות הללו מתאימות למתן אבחנה סופית של סרטן המעי הגס, וחלקן נועדו לשלול או לאשש חשד לגידולים באזורים שונים של מערכת העיכול.

הטיפול בסרטן המעי הגס

הטיפול בסרטן המעי הגס כולל לרוב התערבות כירורגית, לצד שילוב של טיפול כימותרפי, טיפול בהקרנה או טיפולים תרופתיים ביולוגיים. הבחירה בסוג הניתוח וסוג הטיפול המשולב נעשית על ידי הרופא המטפל בהתאם לשלב המחלה והאזורים אליהם התפשטה. ככל שהמחלה נמצאת בשלב מתקדם יותר, גדל הסיכוי כי הגידול ישוב ויופיע לאחר הניתוח, ולכן בשלבים אלו נוטים יותר לשלב את הניתוח עם טיפולים נוספים (על מנת להקטין את ההסתברות לשובם של הגידולים).
בשלבים מסוימים, הטיפול בסרטן המעי הגס נעשה מתוך הבנה כי לא ניתן לרפא את המחלה, ומטרתו היא הארכת חיי החולה ושיפור איכותם.

הניתוח: חלק מהניתוחים נועדו להסרת המעי הגס (קולקטומי) או חלק ממנו (המי-קולקטומי), ברובם מוסרות גם בלוטות הלימפה באזור המנותח (שכן הן מועדות לפיתוח של גידולים סרטניים חוזרים). קיימת גם טכניקה פחות פולשנית ("זעיר פולשנית) הנקראת לפרוסקופיה. בשיטה זו מסירים את הגידול דרך מספר חתכים קטנים בבטן, ובסיוע מצלמה המוחדרת דרכם. ההחלמה מניתוח כזה פשוטה יחסית, אך כאמור- הוא אינו מתאים לכל המופעים של סרטן המעי הגס.
קיימים סוגים נוספים של ניתוחים להסרת גידולים מהחלחולת. גם הם כוללים הסרה חלקית או מלאה של החלחולת, ועשויים להיות משולבים בטיפולים נוספים.

הטיפול הכימותרפי: כמו בסוגים נוספים של סרטן, טיפול כימותרפי בסרטן המעי הגס יכול להינתן כטיפול מקדים ומסייע לקראת ניתוח, או לאחר ניתוח לצורך ביסוס והבטחת תוצאות הניתוח. אם הניתוח נעשה בשלב הראשון של המחלה, לרוב לא יידרש טיפול כימותרפי. הטיפול כולל תרופות הניתנות באמצעות עירוי. כאמור, החיסרון של הטיפול הכימותרפי הוא קיומן של תופעות לוואי לא נעימות.
טיפול בהקרנה (רדיותרפיה): טיפול זה יותר מותאם למקרים שבהם המופע הסרטני הוא בחלחולת ולא במעי הגס, והוא משתמש בקרינה על מנת להשמיד תאים סרטניים. ביחס לכימותרפיה, הנזק לתאים הלא סרטניים מופחת, וכך גם תופעות הלוואי.

קבלת החלטות בטיפול בסרטן המעי הגס

מורכבות הגידולים וההבדלים בין שלבי המחלה השונים, כמו גם ריבוי המיקומים בהם המחלה עשויה להופיע, מצריכים קבלת ממידע ויעוץ מעמיקים בבחירת הטיפול המומלץ. צרו קשר עם המומחים של surgicare לטיפול סרטן המעי הגס- לפגישת ייעוץ.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.