ניתוח סרטן הושט

הושט הוא צינור ארוך ושרירי המחבר בין הגרון לקיבה. אורכו של הושט בגופם של אנשים בוגרים הוא כ-30 ס"מ. הושט אחראי על העברת המזון דרך הפה, אל תוך הקיבה, באמצעות התכווצויות שרירים. החלק העליון של הושט עובר מאחורי קנה הנשימה, אך נפרד ממנו.

ליד הושט ישנן מספר בלוטות לימפה: בצוואר, באמצע החזה וליד נקודת המפגש עם הקיבה. גידול בושט עלול להופיע לכל אורך הושט והוא מחולק לשלושה סוגים: סרטן בחלק העליון, בחלק האמצעי או בחלק התחתון. ישנם שני סוגים של סרטן הושט: סרטן תאי הקשקש (squamous cell carcinoma -SCC) וסרטן תאים בלוטיים (AC- adenocarcinoma)

SCC מופיע יותר בחלק העליון של הושט. השכיחות שלו גבוהה במזרח: יפן, סין, רוסיה
AC מופיע בחלק התחתון של הושט ושכיחותו הולכת ועולה בעיקר בארצות המערב. השכיחות של AC של הושט עלתה בכמעט 400% ב- 30 השנה האחרונות

מה גורם לסרטן הושט?

המחלה נפוצה יותר בגברים ומופיעה לרוב בקרב אנשים מבוגרים, למרות שבשנים האחרונות תדירות אבחון המחלה בקרב צעירים הולכת ועולה.
AC שכיח יותר אצל אנשים, הסובלים ממחלת הרפלוקס (החזר חומצי מ הקיבה אל הושט) במשך תקופה ארוכה. נזק לוושט הנגרם כתוצאה מהחזר חומצי מכונה גם 'הושט על שם בארט' (Barrett's Esophagus).

SCC קשור קרוב לודאי לתזונה לקויה והוא שכיח מאוד באנשים שמעשנים וצורכים אלכוהול בכמויות גדולות

כמו כן, נמצא כי שכיחות סרטן הושט בקרב אנשים החולים באכלזיה (אובדן יכולת ההתכווצות) בוושט היא גבוהה מהממוצע.

מהם התסמינים?

קושי בבליעה (דיספאגיה) הוא התסמין הנפוץ ביותר של סרטן הושט. לרוב החולים מרגישים כי האוכל נתקע בדרכו לקיבה, גם אם בתחילה נוזלים שונים נבלעים היטב. תיתכן גם ירידה במשקל, או כאב ואי נוחות מאחורי עצם החזה או בגב. כמו כן יש המדווחים על צרבות או שיעול.

כיצד מתבצעת האבחנה?

אנדוסקופיה

בדיקה זו מאפשרת לרופא להסתכל ישירות אל תוך הושט באמצעות אנדוסקופ. במהלך הבדיקה ייקח הרופא ביופסיה לצורך בדיקה מיקרוסקופית, ורק ע"פ הביופסיה ניתן לקבוע אם מדובר בסרטן או לא.

בדיקות לקביעת שלב (staging) המחלה

אם הבדיקה תראה שאכן יש סרטן בושט, יש צורך לקבוע באיזה שלב נמצאת המחלה (שלבים בין 1-4) על מנת להחליט מהו הטיפול הטוב ביותר

אולטרסאונד אנדוסקופי

בדיקה זו זהה לבדיקת האנדוסקופיה,למעט פרט אחד – על קצה צינורית האנדוסקופ מותקן חיישן אולטראסאונד זעיר. הבדיקה מאפשרת לבדוק את שכבת דופן הושט והאזורים הסמוכים לו ולקבוע את עומק חדירת הגידול אל דופן הושט. בדיקה זו מאפשרת גם להבחין האם בלוטות הלימפה באזור מוגדלות, ואם כן, האם ההגדלה נובעת מסרטן או מדלקת זיהומית.

CT -PET

סריקת PET היא סוג חדיש של סריקה, שמסייעת לאבחן את המיקום המדויק של תאי הסרטן. במהלך הבדיקה מזריקים למטופל כמות קטנה של סוכר רדיואקטיבי. הבדיקה מתבססת על העובדה שתאי הסרטן פעילים מאד מבחינה מטבולית ולכן קולטים סוכר רדיואקטיבי בכמויות גדולות מתאים בריאים. התאים המכילים סוכר מאותרים בעזרת מכשיר סריקה מיוחד. מכשיר הסריקה מאתר את המקומות בהם נקלט החומר הרדיואקטיבי.

הטיפול בסרטן הושט

המטרה של הטיפול בסרטן הושט היא כפולה: א. לכרות את הסרטן עצמו ולפתור את הבעיות המיידיות שהמחלה גורמת (קושי באכילה וירידה במשקל). ב. להקטין למינימום את האפשרות שהמחלה תחזור שוב או תתפשט למקומות אחרים בגוף בצורה של גרורות.

לפיכך, הטיפול בסרטן הושט הוא טיפול משולב: כירורגיה ואונקולוגיה.

כאשר המחלה מאובחנת בשלב 1, אז מתחילים קודם בכירורגיה ואח"כ מוסיפים טיפול אונקולוגי ע"פ תוצאות סופיות של הביופסיה של הושט שהוצא בניתוח.

כאשר המחלה מאובחנת בשלב 2 או 3, מתחילים קודם בטיפול אונקולוגי, בדר"כ
שילוב של כימותרפיה ורדיותרפיה. לאחר הטיפול האונקולוגי עושים הערכת מצב חדשה באמצעות PET-CT ואז הולכים לניתוח.

כאשר המחלה מאובחנת בשלב 4, הטיפול הוא בדר"כ רק אונקולוגי

ניתוח

מטרת הניתוח היא: א. להסיר את הושט עם הגידול ולכרות את קשרי הלימפה של אזור הושט והגידול.
ב. לשחזר את המשכיות מערכת העיכול כך שהחולה יוכל לחזור ולאכול בצורה נורמלית דרך הפה. זה נעשה בדר"כ ע"י שימוש בקיבה כתחליף לושט

הושט עובר אנטומית בשלושה חללים בגוף: צוואר, חזה ובטן, ולכן הגישה הכירורגית לכריתת הושט מורכבת.

היום אנו מבצעים את הניתוח בשיטה זעיר פולשנית (minimally-invasive surgery), שכוללת טורקוסקופיה ולפרוסקופיה.

בשלב ראשון נכנסים לבית החזה בשלושה חתכים קטנים (טורקוסקופיה) דרכם מבצעים ניוד של כל הושט בחזה.

בשלב שני נכנסים לבטן בחמישה חתכים קטנים, מניידים את הקיבה והופכים את חלקה לצורה של צינור בדומה לושט.

בשלב שלישי נכנסים לצוואר בחתך קטן. חותכים את הושט בצוואר, מעלים את הקיבה בצורת צינור מהבטן לצוואר ומחברים אותה לחלק הושט שנשאר בצוואר.

משך הניתוח הוא כארבע שעות בממוצע ומשך האשפוז לאחר הניתוח הוא 7-10 ימים.
המנותח מתחיל לשתות כשלושה ימים לאחר הניתוח ולאכול כחמישה ימים לאחר הניתוח