בקע מורכב בדופן הבטן

מאת: ד"ר יורם קליין

בקע מורכב בדופן הבטן הפגם והטיפול

מעטפת הבטן היא איבר המורכב משילוב של שרירים ויריעות של רקמת חיבור הנקראות חיתולית (פסציה).
בקע (השרניה בלעז) בדופן הבטן מוגדר כפגם בשלמות מעטפת הבטן המאפשר דחיקה ויציאה של האיברים מתוך חלל הבטן אל מתחת לעור.

הפגם תמיד יופיע באזורים של חולשה מקומית מולדת (המפשעות והטבור הם אזורי חולשה מולדים בדופן הבטן) או נרכשת באזורי צלקות ניתוחיות. טווח התסמינים (סימפטומים) של בקע בדופן הבטן יכול לנוע בין נפיחות קלה ללא כאב או אי נוחות, ועד לנכות עם כאב קשה ואף סיכון חיים מידי.

הטיפול היחידי לבקע בדופן הבטן הוא ניתוח לשחזור שלמות הדופן

במיעוט המטופלים מצב הבקע לא ישתנה לאורך זמן. ברוב המטופלים הלחץ התוך בטני יגרום להרחבה הדרגתית של הפגם ולכך ששק הבקע התת עורי, המכיל את איברי הבטן ילך ויגדל לעיתים עד למצב קיצוני של אובדן גבולות דופן הבטן.
כמובן שככל שעובר הזמן הבקע עלול להיות גדול יותר ויותר וסיכויי ההצלחה של הניתוח קטנים יותר.
הסכנה הגדולה ביותר היא למצב של בקע כלוא. במצב זה איבר תוך בטני נכלא בתוך שק הבקע, ללא אפשרות לחזור למקומו הטבעי. זהו מצב חריף המלווה בכאב עז, עם סכנה של נמק של האיבר הכלוא.
בקע כלוא מחייב ניתוח דחוף בתוך מספר שעות. במקרים של בקעים מורכבים כתוצאה מניתוחי בטן חוזרים, הניתוח לשחזור דופן הבטן הוא פעולה מורכבת המחייבת ידע אנטומי מדויק, ניסיון רב ושימוש באמצעי עזר מתאימים. מאחר והלחץ התוך בטני גורם למתח מתמיד על דופן הבטן לא מומלץ לתקן את הבקע ע"י תפירה ישירה של שולי המעטפת.
הדרך הנכונה היא לשחזר את המעטפת ללא מתח באמצעות רשת סינטטית המושתלת בתוך דופן הבטן כעין טלאי.
קיימים סוגים רבים של רשתות לתיקון בקע ויש להתאים את סוג הרשת לניתוח הדרוש.

השלב הראשון של הניתוח הוא כניסה לחלל הבטן, לרוב דרך הצלקת הקיימת. זהו השלב המסוכן ביותר בניתוח המחייב זהירות רבה כדי להימנע מפגיעה באיברי הבטן הדבוקים לדופן כתוצאה מהניתוח הקודם. השלב הבא הוא הכנת מעטפת הבטן להשתלת הרשת. השאיפה היא להפריד בין מרכיבי המעטפת ולהשתיל את הרשת ביניהם כך שלא יהיה מגע בין הרשת למעיים.

רוב סוגי הרשתות עלולים לגרום לנזק למעי במידה ויהיה מגע ביניהם. במקרה וגודל הפגם לא מאפשר ליצור חציצה בין איברי הבטן המעי לרשת יהיה צורך להשתמש ברשת מסוג מיוחד המכילה שכבת הגנה המונעת את הידבקות הרשת למעי.

תפירה של המעטפת החיצונית מעל לרשת תשפר את סיכויי ההצלחה של הניתוח, אך במקרים של בקעים גדולים מאד פעולה זו לא תמיד אפשרית. ההחלמה לאחר הניתוח מצריכה לרוב מספר ימי אשפוז. בהמשך כמובן שתידרש הימנעות ממאמץ למשך מספר חודשים כדי לא להפעיל מתח מוגבר על התיקון.

מדובר בניתוח מורכב שלרוב אורך מספר שעות. כמו בכל ניתוח, עלולים להופיע מספר סיבוכים. הסיבוך המשמעותי ביותר הוא זיהום בפצע הניתוח. מאחר ובניתוח אנו משתילים רשת סינטטית המשמעות של הזיהום עלולה להיות יותר קשה ממקרים אחרים מאחר ורשת מזוהמת היא קשה מאד לטיפול.

מצב זה עלול אף להסתיים בצורך בניתוח חוזר להוצאת הרשת, פעולה שכמובן תגרום לחזרת הבקע באופן מידי. בשנים האחרונות פותחו רשתות העשויות מחומר ביולוגי (לרוב ממקור של בעל חיים) שייתכן והן עמידות יותר לזיהומים. בכל מקרה מדובר ברשתות יקרות ביותר, שאין עדיין מספיק נתונים לגבי יעילותן. באחוז קטן של המנותחים הבקע עלול לחזור בחלוף הזמן בשל חוסר איחוי של הרשת לרקמות דופן הבטן.

לסיכום, בקע מורכב בדופן הבטן מהווה בעיה שכיחה העלולה לפגוע באיכות חייו של המטופל ולעיתים אף לסכן את חייו. שחזור דופן הבטן הוא ניתוח מורכב הדורש ידע וניסיון. למרות הסיבוכים האפשריים, ניתוח זה מהווה את הפתרון היחידי לבעיה מורכבת זו.