...

סרטן הקיבה

סרטן הקיבה הוא סרטן שבמרכזו גידול סרטני המתפתח בקיבה. ברשימה זו נסקור סוג זה של סרטן באופן כללי.

היכן הוא מתפתח- קצת על הקיבה:

הקיבה היא החלק העליון של מערכת העיכול, והתחנה הראשונה שעובר המזון שנבלע לאחר שעבר במורד הושט. היא האיבר הרחב ביותר במערכת העיכול, ואצל בני אדם סביבתה הפנימית של הקיבה הופכת חומצית לאחר צריכת חלבונים. תפקידה של הקיבה הוא אכסון ופירוק של המזון- הקיבה היא ה"שער" המווסת את מעבר המזון למעי הדק לצורך המשך העיכול, וכן היא מסייעת בפירוק המזון הן באופן מכני והן באופן כימי. בדופן הקיבה קיימים מנגנונים המגנים עליה מפני פירוק שלה ע"י החומרים שהיא עצמה מפרישה. מנגנונים אלה כוללים שכבת מגן רירית שמופרשת ע"י תאי אפיתל בדופן הקיבה.

מה בעצם קורה בסרטן הקיבה?   סרטן הקיבה

בסרטן הקיבה מתפתח גידול, שלרוב מקורו בתאים של דופן הקיבה (תאים הנקראים גם "התאים הבלוטיים" של ריפוד הקיבה). גידולים אלו הם לרוב מסוג אדנוקרצינומה. קיימים סוגים נוספים, נדירים יותר, של גידולים סרטניים בקיבה: גידול מסוג סרקומה (גידולים שמקורם ברקמת שרירי הקיבה או ברקמות חיבור), גידול מסוג לימפומה (שמקורו בבלוטות הלימפה/ המערכת הלימפטית) וכן גידול בשם קרצינואיד (גידול נדיר במיוחד שמקורו בתאים אנדוקריניים- מפרישי הורמונים- בקיבה).

גורמי המחלה- מדוע מתפתח גידול סרטני בקיבה?

כמו שאר סוגי הסרטן, לסרטן הקיבה אין גורם יחיד, ישיר ומוחלט. ב- 60% ממקרי סרטן הקיבה מעורב חיידק בשם הליקובקטר פילורי.
בנוסף, בעשורים האחרונים הסיקו חוקרים על קשר בין סרטן הקיבה לבין צריכת מזון משומר או מעושן, אך יש לציין שקשר זה הוא סטטיסטי בלבד ואינו מעיד על סיבתיות ישירה. גורמי סיכון נוספים הקשורים להתפתחות סרטן הקיבה כוללים:
– עישון (עד 82% סיכון גבוה יותר עבור מעשנים כבדים, ו- 40% סיכון למעשנים "רגילים").
– גורמים תזונתיים- בנוסף לצריכת מזונות מעושנים, נמצא קשר גם בין צריכת מזונות עשירים במלח לבין התפתחות סרטן הקיבה.
– גורמים גנטיים- בחלק קטן מהמקרים (בין 1% ל- 3%), סרטן הקיבה נובע מתסמונת תורשתית הכוללת פגם בגן ספציפי (CDH1).

אבחון- כיצד מאבחנים את סרטן הקיבה?

קיימות מספר פרוצדורות אבחוניות לצורך בדיקת החשד לסרטן הקיבה. בחלק מהמקרים יתחיל הרופא מבדיקת דם סמוי בצואה (שהוא אחד הסימנים לדימום בקיבה- מצב שכיח כאשר קיים גידול). בהמשך הרופא עשוי להשתמש באנדוסקופיה. אנדוסקופיה היא בדיקה נפוצה לאבחון סרטן הקיבה, והיא כוללת החדרת אנדוסקופ (מעין טלסקופ גמיש) לקיבה דרך הגרון. האנדוסקופ יכול ליטול דגימת תאים מהקיבה לצורך ביופסיה, ולצלם את פנים הקיבה לצורך איתור נגעים החשודים כגידולים. בנוסף לאנדוסקופיה, ניתן לאבחן המצאותו של גידול בקיבה מאצעות שילוב של צילום רנטגן עם בליעת חומר ניגוד (באריום), שמאפשר להראות את מעבר הנוזל בקיבה ולזהות הפרעות שנובעות מנוכחותו של גידול. ניתן להשתמש בטכניקה דומה גם בבדיקת CT, ולעתים ייעשה שימוש באולטרסאונד של הבטן (ללא צורך בבליעת חומר ניגוד).

שלבי המחלה:

לסרטן הקיבה 4 שלבים עיקריים, המחולקים בחלקם לתתי שלבים (1A, 1B, 2, 3A, 3B, 4). שלבי סרטן הקיבה נקבעים על פי מידת ההתפשטות של הגידול. בשלבים הראשונים הגידול קיים בציפוי הרירי של דפנות הקיבה, ובהמשך הוא מתפשט לבלוטות הלימפה הסמוכות, אח"כ לרקמת השרירים בקיבה, ומשם לשכבה החיצונית של הקיבה ולאזורים סמוכים. בנוסף, למחלה יש שלוש דרגות, בהתאם לקצב התפשטות התאים הסרטניים.

קצת סטטיסטיקה:
כפי שפירטנו ברשימה נפרדת, סרטן הקיבה הוא אינו מחלה פשוטה לאבחון, והסימנים לעתים חמקמקים ונסתרים.

גילוי וטיפול מוקדם הם קריטיים להצלחת הריפוי. במידת הצורך, צרו קשר עם המומחים של Surgicare לפגישת ייעוץ.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.