...

סרטן ריאות גרורתי

המונח "גרורה" (או "גרורות") הוא מושג שכיח בשיח על סרטן, ורוב מי ששומע אותו (בין אם מדובר באיש מקצוע, חולה, בן משפחה או "סתם" אדם שאין לו כל נגיעה לתחום) יודע להגיד שמדובר בחדשות לא טובות ולא רצויות עבור הנוגעים בדבר.

מהי בעצם גרורה?

גרורה היא גידול סרטני. מה שמייחד אותה מגידול "רגיל" היא העובדה שגרורה היא מעין שלוחה של גידול אחר. כלומר, היא מתפתחת במקום מרוחק יחסית מהגידול המקורי. בגלל זה סרטן גרורתי נראה לעתים גם "סרטן משני" או "סרטן שניוני. גרורה נוצרת כאשר תאים מהגידול המקורי מתנתקים ממנו, ונודדים (דרך כלי הדם או בלוטות הלימפה) לאזור אחר, שם הם מתפתחים כגרורה. אחד האזורים המועדים יותר לפתח גרורות הוא אזור הריאות.

התפתחות סרטן ריאות גרורתי

כשאנו מדברים על סרטן ריאות גרורתי אנו מתארים מצב שבו גידול סרטני במקום אחר בגוף הביא להתפתחות גרורות בריאות. מצב זה נפוץ יותר בסוגים מסוימים של סרטן, הכוללים את סרטן השד, סרטן השחלות, סרטן המעי הגס, סרטן הושט, סרטן האשכים, סרטן הקיבה, סרטן הכליה וסרטן העור. חשוב להדגיש שהמצב שתואר כאן אינו עונה להגדרה של סרטן ריאות. במקום זאת, אנו מתייחסים אליו כסרטן מסוג אחר המופיע בריאות. כך, גרורות בעקבות גידול ראשוני בשד הוא סרטן שד עם גרורות בריאות.

כיצד מאבחנים סרטן ריאות גרורתי?

הדיאגנוזה של סרטן ריאות גרורתי נעשית לרוב באמצעות סריקת CT  או MRI. לעתים סרטן ריאות גרורתי יכול לגרום למצב בשם תפליט צדר (בשמו המקצועי הלועזי Pleural effusion), במסגרתו מצטברים נוזלים בקרומים העוטפים את הריאה. במצב כזה ניתן לבצע אבחנה על ידי שאיבת חלק מהנוזלים באמצעות נקז ובדיקה האם יש בהם תאים סרטניים.
האבחנה הספציפית של סרטן רייאות גרורתי נעשית ע"פ סוג התאים הנראים בבדיקה- אם יימצאו תאים הנראים כמו אלה הלקוחים מהגידול הקיים כבר במקום אחר בגוף- נקבע כי מדובר בסרטן ריאות גרורתי (ולא בגידול ראשוני של הריאות).

מהם הסימנים של סרטן ריאות גרורתי?

הסימננים של סרטן ריאות גרורתי מאפיינים במידה רבה גם סרטן ריאות ראשוני, והם מבטאים את השפעת נוכחותם של גידולים על תפקוד הריאות. התסמינים כוללים קוצר נשימה, הצטברות של נוזלים בריאות (תפליט הצדר), כאבים בחזה ושיעול. תופעות כמו עייפות ותשישות, כאבי ראש והתנפחות של האצבעות (clubbing) פחות מקושרות לסרטן ריאות גרורתי, אם כי לרוב הן נוכחות אצל האדם המאובחן כתופעות הנובעות מהסרטן הראשוני ממנו הוא סובל (וכתופעות לוואי של הטיפול).

האבחנה של סרטן ריאות גרורתי אינה פשוטה כלל. מעבר לבהלה שגידול סרטני בריאות עשוי לגרום, יש לזכור כי לרוב מקבל האבחנה כבר מתמודד עם גידול סרטני ועם השלכותיו הגופניות והנפשיות. לליווי מקצועי ייעוצי וטיפולי מול ההתמודדות עם סרטן ריאות גרורתי- צרו קשר עם המומחים של surgicare.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.