...

סרטן השד – הסבר

סרטן שד היא מחלה המטופלת בשילוב של ניתוח, הקרנות, כימותרפיה, טיפולים הורמונאליים וטיפולים ביולוגיים. לניתוח תפקיד מרכזי באבחנה ובטיפול סרטן השד . על מנת להבין את ההיגיון העומד מאחורי הטיפול הניתוחי ב סרטן השד. יש להבין את התיאוריה המסבירה את דרך היווצרותו של הגידול הסרטני בשד.

רקמת השד הנורמנית מורכבת מאוניות ( lobules) וצינורות מיקרוסקופיים (ducts)
ההולכים ומתחברים זה לזה עד ליצירת מספר צינוריות המתנקזות לפטמה.

כמו כל רקמה אחרת בגוף, גם רקמת השד מורכבת מתאים תאים הבונים את האוניות והצינורות. רוב הגידולים הסרטניים נוצרים מתאי הצינורות ולכן נתאר את היווצרות הסרטן מהצינוריות הקרוי Invasive duct carcinoma .

התהליך של היווצרות הגידול הסרטני מתרחש בהרבה נקודות סמוכות זו לזו. התא המרכיב את הצינורית המתחלק באופן נורמאלי לעיתים רחוקות, מתחיל להתחלק ללא בקרה. בעוד שכל תא נורמאלי משמיד את עצמו כאשר הוא מסיים את תפקודו, התא הסרטני מאבד את מנגנון ההשמדה העצמית וכן נוצר גידול סרטני ההולך וגדל.

בשלב הראשון התאים ממלאים את הצינוריות והמבנה הנורמאלי נשמר, שלב זה הוא עדיין טרום סרטני וקרוי ductal carcinoma in situ או DCIS כאשר התאים הסרטניים הורסים את המבנה של הצינור הגידול הופך להיות סרטני דהיינו מסוגל לפלוש לרקמות סמוכות ולשלוח גרורות לאברים אחרים.

סרטן השד עלול להתפשט בצורה מקומית בשד ורקמות הצמודות אליו, בצורה אזורית, דרך צינוריות הלימפה המנקזות את השד לקשריות (בלוטות) הלימפה האזוריות המצויות בדרך כלל בבית השחי ובדרך הדם לאברים מרוחקים כמו עצמות, כבד או ריאות.

סרטן השד היא המחלה הממארת השכיחה ביותר, בודאי בנשים. מחלה זו ניתנת לריפוי באחוזים גבוהים מאוד (למעלה מ 90% ) בתנאים של גילוי מוקדם.

גילוי מוקדם נובע ממעקב של כירורג שד (במקרה זה-כירורגית שד..) המאפשר קורלציה בין הסיפור האישי והמשפחתי לבין הממצאים בבדיקות הדימות , התאמת המעקב באופן אישי לכל אחת , ומכאן – אם חלילה קורה משהו, גילוי מוקדם.

אוכלוסיית הנשים המטופלות על-ידי מורכבת ממספר קבוצות:

1נשים שאובחן אצלן סרטן כגוש בבדיקה ידנית או כממצא אחר בבדיקות ממוגרפיה\אולטראסאונד\MRI.
נשים אלה מנותחות על-ידי וממשיכות מעקב צמוד על-ידי ועל ידי אונקולוגים.

2 נשים שלהן גושים שפירים הדורשים ניתוח.

3 נשים בסיכון רגיל המעוניינות במעקב קליני צמוד לשם גילוי מוקדם של סרטן השד.

4 נשים בסיכון גבוה או סיכון גבוה מאוד ל סרטן השד
סיפור משפחתי, נשאיות BRCA

5נשים הפונות עקב תלונות המיוחסות לשדיים כגון – כאבים בשד\שדיים, גוש\גושים בשדיים, הפרשה פיטמתית וכו'.
רוב מקרי הסרטן המתגלים מוקדם בבדיקות השונות שהוזכרו לעיל ,
מתאימים לניתוח שד חלקי (לא כריתה מלאה) שבו מורחקת המחלה מן הגוף.
חלק אחר מתאים לכריתת שד\שדיים מלאה עם או ללא שיחזור. כל מקרה נדון לגופו, ובייעוץ רב-תחומי משולב עם רדיולוגים, פתולוגים, אונקולוגים ופלסטיקאים.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.