...

קרינה תוך ניתוחית לסרטן השד

סרטן השד הוא הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים בישראל וצפוי לפגוע באחת מכל שמונה נשים במהלך חייה.
אך הודות לאבחון מוקדם ושיפור הטיפול, רוב החולות צפויות להחלים לחלוטין.

ברוב המקרים ניתן לבצע ניתוח לכריתה של הגידול בלבד, אך ניתוח כזה מחייב טיפול קרינתי משלים. הטיפול הקרינתי ניתן כסדרה של טיפולים, שניתנים חמישה ימים בשבוע במשך שישה עד שבעה שבועות – ומהווה נטל מתמשך שכרוך בהגעה יום יומית לבית החולים לצורך הטיפול.

שיטת טיפול חדשה חוסכת במקרים מסוימים את סדרת ההקרנות: טיפול קרינתי חד-פעמי ממוקד לאזור הגידול, המתבצע תוך כדי הניתוח להסרתו.

הטיפול הממוקד ניתן במנה חד פעמית תוך כדי הניתוח, למיטת הגידול, באמצעות אפליקטור שמוחדר לחלל שנשאר אחרי כריתת הגידול.

יתרונו העיקרי של הטיפול הממוקד הינו קיצור משך הטיפול ממספר שבועות לטיפול בודד שניתן תוך כדי הניתוח. בנוסף, הטיפול הממוקד עשוי לפגוע פחות באיברים סמוכים, כמו לב וריאות, בהשוואה לטיפול הסטנדרטי, שניתן לשד כולו.

מחקר בינלאומי גדול, שפורסם ב 2014, בדק את יעילות הטיפול הקרינתי הממוקד: כ 3,500 נשים עם סרטן השד ממוקד שעברו ניתוח לכריתה חלקית, חולקו באופן אקראי לקבלת טיפול קרינתי משלים סטנדרטי או טיפול ממוקד בעזרת מכשיר שנקרא Intrabeam.

במעקב של כ 5 שנים נמצא שהסיכון לחזרה מקומית של הגידול בשד דומה מאוד בשתי הקבוצות: 1-2%. בנוסף, נמצא ששיעורי התמותה מסרטן השד בשתי הקבוצות היו זהים, אך בקבוצת הנשים שטופלו בטיפול הממוקד, הסיכון לתמותה מסיבות אחרות, בעיקר מחלות לב וכלי דם וסרטנים אחרים, היה נמוך יותר, ובסך הכל התמותה בקבוצת הנשים שעברו טיפול ממוקד היתה דומה לתמותה בקרב הנשים שעברו טיפול קרינתי סטנדרטי.

בארץ, ניתן הטיפול הממוקד בבית החולים כרמל בחיפה משנת 2006 במסגרת מחקר קליני שתוצאותיו דומות לאלה של המחקר הבינלאומי.

טיפול קרינתי ממוקד תוך ניתוחי אינו מומלץ לנשים צעירות, שאצלן הסיכון להופעת גידול חדש באותו שד הוא גבוה יחסית, ולכן לנשים צעירות יומלץ עדיין על פי רוב טיפול סטנדרטי לשד כולו, וכך גם לנשים עם בלוטות לימפה נגועות בבית השחי, במטרה לכלול גם את אזור בית השחי בשדה הקרינה.

השימוש בקרינה התוך-ניתוחית מאריך את הניתוח בכ-30 דקות בממוצע, אך כאמור חוסך שישה-שבעה שבועות של טיפול יומיומי. לטיפול זה אין כמעט תופעות לוואי, ולא נצפתה עלייה משמעותית בסיבוכים כתוצאה מן הניתוח, כגון הצטברות נוזל באזור הניתוח או זיהומים בפצע הניתוח.

ההערכה היא כי הטיפול מתאים לכרבע מן הנשים המאובחנות בסרטן השד בארץ ועשוי לייתר את הצורך בטיפול ממושך, ולחסוך לחולות זמן וסבל בדרך להחלמתן.

Lancet. 2014 Feb 15;383(9917):603-13. doi: 10.1016/S0140-6736(13)61950-9. Epub 2013 Nov 11.
Risk-adapted targeted intraoperative radiotherapy versus whole-breast radiotherapy for breast cancer: 5-year results for local control and overall survival from the TARGIT-A randomised trial.

Vaidya JS1, Wenz F2, Bulsara M3, Tobias JS4, Joseph DJ5, Keshtgar M6, Flyger HL7, Massarut S8, Alvarado M9, Saunders C10, Eiermann W11, Metaxas M12, Sperk E2, Sütterlin M13, Brown D14, Esserman L9, Roncadin M15, Thompson A14, Dewar JA16, Holtveg HM7, Pigorsch S17, Falzon M18, Harris E19, Matthews A20, Brew-Graves C12, Potyka I12, Corica T5, Williams NR12, Baum M12; TARGIT trialists' group.
.

Seraphinite AcceleratorOptimized by Seraphinite Accelerator
Turns on site high speed to be attractive for people and search engines.